Verificatie van mijn casino account: hoe doe ik dat?

Geld dat je hebt gewonnen in het online casino, wil je natuurlijk direct uit laten betalen. Het liefst heb je het geld dezelfde dag nog op je rekening, zodat je er wat leuks mee kunt doen. Soms duurt de uitbetaling even. Dat komt vooral door accountverificatie. Oftewel: je moet jezelf even identificeren bij het casino, waarna het prijzengeld uitbetaald kan worden. Dat duurt soms even en dat ligt niet altijd aan het casino.

In dit artikel leggen we je uit hoe je vlot door deze procedure heen kunt lopen. Je komt er namelijk niet onderuit. Casino’s zijn in veel gevallen verplicht om voor een uitbetaling uit te zoeken of een speler is wie hij of zij zegt dat hij/zij is. Online casino’s vergelijken de informatie op documenten met de informatie die je hebt opgegeven in je casino account.

Welke documenten vragen online casino’s op ter identificatie?

De procedure wil nog weleens verschillen per online casino. Betrouwbare casino’s die graag prijzengeld uitbetalen nemen genoegen met het strikt noodzakelijke. Dat is een bewijs van je identiteit, een bewijs van je adres en een bewijs waaruit blijkt dat de rekening van waar je stort daadwerkelijk van jou is. Hoe regel je dit? En belangrijker nog: hoe regel je dit veilig?

Bewijs van je identiteit

Je identiteit bewijs je door een kopie op te sturen van je paspoort of je identiteitsbewijs. Sommige casino’s nemen ook genoegen met een rijbewijs, maar dat geldt lang niet voor alle online casino’s. Er zijn ook casino’s die overdrijven en je proberen op kosten te jagen. Het doel daarvan moge duidelijk zijn: het casino hoopt erop dat je de moeite niet wilt nemen en het gewonnen geld weer verspeelt. Ze vragen bijvoorbeeld om een kopie die is gelegaliseerd door de notaris. Kosten: een paar honderd euro. Veel geld om een prijsje van 250 euro uit te cashen. Geen paniek, CasinoJager.nl waarschuwt je voor casino’s die er dit soort praktijken op nahouden.

Het maken van een kopie van je paspoort doe je het best via de app KopieID. Deze app is uitgegeven door de Rijksoverheid en helpt je bij het maken van een veilige kopie van je identiteitsbewijs. Via deze app scherm je privacygevoelige gegevens af. Online casino’s hebben namelijk (nog) niets te maken met je burgerservicenummer. Ook wordt er via een watermerk op de kopie vermeld dat deze is bedoeld ter identificatie bij het casino waar je hebt gewonnen. Op deze manier kan de kopie van je identiteitsbewijs onmogelijk gebruikt worden voor het plegen van identiteitsfraude. Je kunt natuurlijk ook zelf een kopie maken, je BSN doorhalen en erop schrijven dat de kopie is bedoeld ter identificatie bij het casino waar je aan het spelen was.

En vertrouw je het dan nog niet? Dan had je toch echt beter een betrouwbaar casino uitgezocht.

Adresbewijs

Online casino’s vragen tijdens de verificatieprocedure van je account ook een bewijs van je adres op. Hierbij geldt: hoe officiëler het document, hoe beter het is. Een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) is dus het beste. Dan heb je zeker voldoende bewezen dat je adres klopt.

Gelukkig kun je ook op andere manieren je adres bewijzen. Bijvoorbeeld door het opsturen van een elektriciteitsrekening, telefoonrekening of je bankafschriften. Het is belangrijk dat het adres op dit document overeenkomst met het adres in je spelersaccount. Ook de naam op de rekening moet natuurlijk overeenkomen met de naam in je spelersaccount en de naam op je identiteitsbewijs.

Ook op dit document kun je vermelden dat het is verstrekt om je te identificeren bij het online casino in kwestie, maar dat is zeker niet strikt noodzakelijk.

Betaalbewijs

Een derde document dat doorgaans op wordt gevraagd, is het bewijs van betaling. Het casino vraagt dit bewijs van betaling op om de rechtmatigheid van je betaling vast te stellen. Oftewel: heb je wel je eigen centen gestort en niet het geld van je buurvrouw.

Hoe je bewijst dat jij de rechtmatige eigenaar was van het gestorte geld, verschilt per betaalmethode:

  • Betaling via je bank: het casino wil zien dat jij de rekeninghouder bent en de betaling hebt gedaan. Op je screenshot of kopie moet dus de betaling aan het casino staat, het rekeningnummer en je naam. Alle overige transacties op de afschriften kun je doorhalen. Met bestelde onderbroeken bij de Wehkamp, dvd-tjes bij Bol of storting van je salaris heeft het casino geen zaakjes.
  • Neteller, Skrill of een andere e-wallet: in dit geval log je in op je account en maak je een screenshot van de storting aan het casino. Belangrijk is dat in ieder geval je naam erop staat, je accountgegevens van de e-wallet en de betaling aan het casino.
  • Credit card: in dit geval is het opletten geblazen. Je kunt een kopie verstrekken van je credit card, maar dan moet je op de laatste vier getallen na, wel alle getallen onherkenbaar maken. Geeft nooit, maar dan ook echt nooit, een kopie van de achterkant van je credit card. Ook het doorgeven van de drie cijfers die hier staan is uit den boze. Deze gegevens zijn strikt vertrouwelijk en geen enkel betrouwbaar casino online vraagt hierom.
  • Paysafecard: hier maak je net zoals bij Neteller en Skrill een screenshot van je Paysafecard-account. Soms vraagt het casino ook nog om het kassabonnetje. Dit kun je dus het beste bewaren en bij voorkeur op een plek waar je het later nog terug kunt vinden.

Wat als ik sommige documenten niet heb of als gegevens niet kloppen?

We gaan er vanuit dat je bij het aanmaken van je account eerlijk bent en de juiste gegevens invult. Dat raden we ook ieder aan. Het is volkomen zinloos om te gokken met een account met onjuiste gegevens. Win je wat? Dan moet je je account verifiëren. Met onjuiste of gelogen gegevens val je dan door de mand. En je prijzengeld? Daar kun je dan naar fluiten. Je hebt er ook zelf een verantwoordelijkheid in. Dit betekent ook dat je je gegevens moet updaten als er iets verandert. Ben je verhuisd? Is je achternaam veranderd? Dan moet je dit doorgeven aan het casino zodat de gegevens in je casino account weer up to date zijn.

Als je documenten niet hebt of gegevens niet geheel overeenkomen, dan overleg je het best vooraf met het casino. Er zijn best wel wat situaties denkbaar waarin dat het geval is. Bijvoorbeeld als je:

  • bij je ouders of bij iemand anders woont. In dat geval heb je natuurlijk geen elektriciteitsrekening. Overleg in dit geval met welk document je je adres aantoont.
  • geld stort via de rekening van iemand anders, bijvoorbeeld je partner of je ouders.
  • beschikt over een “en/of”-rekening. De “en/of”-rekening is een in het buitenland erg onbekende rekeningsoort. Om misverstanden achteraf te voorkomen, overleg je het best vooraf.
  • er een verschil is tussen de namen op je rekeningen, afschriften en paspoort. Dat kan bijvoorbeeld als je naam is veranderd na je trouwpartij of na een scheiding.

Wil je helemaal op zeker spelen? Dan laat je je account verifiëren voor je gaat gokken. Als je dan wint, weet je zeker dat je je centen snel hebt. Soms zelfs al binnen een paar uur.